close
تبلیغات در اینترنت
آشنایی با بالگرد تهاجمي Z-10
loading...

ارتش جهانی ویکی نظامی

آشنایی با بالگرد تهاجمي Z-10 در ادامه مطلب

مشکلات سایت
با سلام

مدتی هست که سایت دچار مشکلاتی بوده از پاک شدن تصاویر و خراب شدن قالب و باز نشدن پست های ایندکس شده در گوگل این مشکلات به دلیل مشکلاتی هست که در تمدید شدن دامین سایت بوجود اومده که ما تا روز های آینده سعی می کنیم اون هارو برطرف کنیم...

با تشکر-مدیریت سایت ارتش جهانی
آخرین ارسال های انجمن
ADMIN بازدید : 391 سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 نظرات ()
بالگرد تهاجمي Z-10

تصویر




مطالعات  و تحقیقات اولیه


در سال 1979 با مطالعه ارتش چین درمورد مشکل مقابله با وسایل و خودروهای زرهی آن ها به این نتیجه رسیدند که بهترین روش برای حل این مشکل استفاده از هلی کوپتر می باشد که به همین منظور خرید تعداد 8 فروند هلی کوپتر غزال مسلح به موشک های HOT  در دستور کار قرار گرفت .اما در اواسط دهه 1980 چینی ها دریافتند که برای رفع این مشکل به یک هلی کوپتر هجومی نیازمند هستند . در آن زمان ارتش چین با تبدیل هلی کوپتر های غیر نظامی به نظامی در جنگ ها از آنها استفاده می کرد که این هلی کوپتر ها مناسب برای پیشاهنگی بودند . پس از این ، چین هلی کوپتر A129 Mangusta را مورد ارزیابی قرار داد و در سال 1988 بر سر خرید هلی کوپتر AH-1 با ایالات متحده به توافق رسید و همچنین چین مجوز تولید موشک تاو را از امریکا دریافت کرد .اما با تظاهرات در میدان " تیان آن من " این قرار داد لغو شد و بعد از آن طرح تحریم تسلیحاتی بر علیه چین صورت گرفت . با وقوع انقلاب رنگی در میان سال های 1990 و 1991 در شرق اروپا درخواست چین برای خرید میل 24 از سوی بلغارستان و روسیه رد شد .  در حالی که تلاش برای وارد کردن طرح های خارجی با شکست مواجه شد ، مشخص شد که نیروی زمینی نیاز بیشتری به هلی کوپتر تهاجمی نسبت به نیروی هوایی دارد . این امر باعث تشکیل رسته هوانیروز ( PLAGFAF ) در ارتش چین شد که کار خود را با 9 فروند هلی کوپتر Z-9 آغاز کرد . با انجام آزمایش های تاکتیکی توسط " PLAGFAF " راه ها برای ساخت هلی کوپتر WZ-10 هموار شد .همچنین در تحقیقات  صورت گرفته مشخص شد که موشک های ضد تانک مانند تاو برای نیازهای ارتش چین ناکافی است و ارتش به موشک AGM-114 هلفایر ابراز علاقه کرد .


کارخانه سازنده جدید


در سال 2000 ، چینی ها مجددا در خواست خرید یک هلی کوپتر تهاجمی را به روسیه ارائه کردند که این بار درخواست برای هلی کوپتر کاموف 50 بود که اینبار نیز مورد موافقت قرار نگرفت . شکست های مکرر در خرید های خارجی باعث شد تا چین از این گزینه چشم پوشی کند و طرح WZ-10 را با شتاب بیشتری توسعه دهد . در همان سال شرکت "   HAMC " اغلب مسئولیت ساخت را بر عهده  " CAIC " قرار داد و این به دلیل این بود که  " HAMC " در حال ساخت HC120 و Z-9 بود .در ماه مه سال 2002 ،  روتور دم و بعضی از اجزای دیگر بر روی زمین آزمایش شد .در آوریل 2003 ، نمونه اولیه این هلی کوپتر تولید شد .با اعلام منابع چینی ، اولین پرواز آزمایشی در تاریخ 17 دسامبر 2003 انجام شد ، در حالی که  منابع دیگر اذعان داشتند که کار ساخت در ماه مارس به پایان رسید . از سه نمونه ساخته شده ، در مجموع 400 ساعت پرواز آزمایش انجام شد . در سال 2004 ، 3 فروند از مجموع 6 فروند سفارش داده شده ساخته شد .در مرحله دوم پرواز های آزمایشی که در 15 دسامبر سال 2004 انجام شد ، در یکی از مراحل آزمایش فرمانده هوانیروز ارتش چین ( PLAGAF ) " سانگ ژیان شنگ " شخصا حضور داشت . مرحله سوم آزمایشات شامل پرواز در روز و شب بود همچنین در ژانویه 2006 سنسورها و تسلیحات مورد آزمایش قرار گرفتند .



طراحی


طراح ارشد WZ-10 شخصی به نام " وو ژای مینگ " از موسسه تحقیقات 602 بود که همچنین در گذشته در طراحی هلی کوپترهای Z-8A و WZ-9 حضور داشت . این اولین هلی کوپتر چینی بود که کار طراحی آن به صورت کاملا کامپیوتری و بدون استفاده از کاغذ انجام شد . به منظور توسعه لازم ، موسسه تحقیقاتی 602 و CAIC به طور مشترک : مرکز مهندسی طراحی  ، شبیه ساز صنعتی ، مرکز آزمایش موتورهای هوایی بر روی زمین  و دستگاه تست روتور را ساختند . در پایان سال 2001 ، آزمون های نهایی با استفاده از دستگاه تست روتور به پایان رسید که راه را برای پرواز آزمایشی هموار کرد .


تصویر

هلی کوپتر Z-8A



هلی کوپترWZ-9




اویونیک


پیمانکار اصلی این کار موسسه تحقیقات 613 بود که وظیفه یکپارچه سازی و گردآوری همه ی سیستم های اویونیک ارائه شده توسط پیمانکاران فرعی را داشت . البته شایعاتی در مورد کمک فرانسه و اسرائیل هست که این دو کشور در قسمت های سخت افزاری به چین کمک کرده اند اما با این وجود تمام نرم افزارهای قابل اجرا در Z-10 توسط چین ساخته شده اند . همچنین زمان گیر ترین بخش از مهندسی نرم افزار ، توسعه همه مدل های ریاضی برای WZ-10 بود و به جای استقاده از استاندارد فرانسه " DIGIBUS " از استاندارد چینی GJV289A استفاده شد که معادل " MIL-STD-1553B  "  می باشد .



ابزار پرواز


دو شکل از ابزار پرواز برای WZ-10 وجود دارد که یکی مشابه سیستم های خارجی ( احتمالا فرانسه ) و دیگری نمونه بومی می باشد . تفاوت میان این دو طرح در این است که دریکی از سه نمایشگرLCD  چند منظوره( MFD ) و در دیگری ، دو نمایشگر چند منظوره  LCD وجود دارد . در ضمن مشخص نیست که کدام یک از این سیستم ها خارجی و کدام یک بومی است . اما گزارشات نشان می دهد داشتن دو سیستم مختلف جهت صادرات یک مزیت به حساب می اید که می تواند به تناسب عادت خلبانان کشورهای مختلف تنظیم شود . با این حال این بحث وجود دارد که چین به سیستم بومی ساخته شده اعتقاد چندانی نداشته که این دلیل ضعف چین در آن زمان بود که به همین منظور قرار شد تا یک نسخه از سیستم خارجی برای پشتیبانی به عنوان احتیاط در نمونه های صادراتی به کشور خریدار داده شود .WZ-10 اولین هلی کوپتر بومی چینی می باشد که از " HOTAS " استفاده می کند اما سیستم کنترل دستی سنتی به عنوان یک نسخه پشتیبان در هلی کوپتر موجود می باشد و تنها در کابین خلبان به عنوان MFD وجود دارد .این که صندلی های K-36/37 روسی که قابلیت پرش به بیرون را دارند در WZ-10 به کار رفته اند یک ادعای کاذب است و زنده ماندن خلبانان در شرایط اضطراری بستگی به فرود هلی کوپتر دارد .برای محافظت از هلی کوپتر و خلبانان از مواد کامپوزیت استفاده شده چرا که هم وزن کم و هم مقاومت خوبی دارد .اما یکی از چالش های پیدا کردن مواد کامپوزیتی مناسب این بود که در صورت آتش گرفتن هلی کوپتر و با سوختن این مواد گازهای سمی تولید می شود که جان خلبانان را به خطر می اندازد .



ناوبری


برخلاف مدل های قبلی هلی کوپتر های مدل  قبلی چین که از سیستم های مختلف ناوبری استفاده می کردند ، WZ-10 از سیستم ناوبری کاملا یک پارچه که شامل یک ژیروسکوپ لیزری است و در آینده با یک ژیروسکوپ فیبر نوری جایگزین خواهد شد .ارتفاع شنج رادار این هلی کوپتر کاملا قابل تعویض با ارتفاع سنج لیزری است . واحد های اولیه WZ-10 یک رادار پالس داپلر است که یک رادار آب و هوایی و رادار ناوبری می باشد که در مدل های جدیدتر قابلیت تقشه برداری از عوارض زمینی به آن اضافه شده است . سیستم ناوبری اینرسیایی آن ( INS ) به طور کامل با سیستم GPS و GLONASS یک پارچه است و برنامه هایی برای ارتقای آن در نظر گرفته شده است که شامل گالیله ( ناوبری ماهواره ای ) و سیستم ناوبری Beidou می باشد . برای صادارت نیز هرکدام از سیستم های ناوبری ماهواره ای ( گلوناس یا جی پی اس ) را که مشتری بخواهد بر روی هلی کوپتر ها نصب می کنند .همچنین WZ-10 از غلاف ناوبری ( Blue Sky ) استفاده می کند که اطلاعات را از یک راه ایمن انتقال می دهد که شامل ارائه زمان و اطلاعات واقعی می باشد .



جنگ الکترونیک


سیستم جنگ الکترونیک WZ-10 اولین سیستم جنگ الکترونیک چینی است که با رادار ادغام شده و دارای گیرنده هشدار رادار ( RWR ) ، گیرنده هشدار لیزری ( LWR ) ، اقدامات پشتیبانی الکترونیکی ( ESM ) و اقدامات الکترونیکی ( ECM ) می باشد . بر اساس گفته شرکت سازنده ، رادار YH-96 این هلی کوپتر سرعت بالایی در رهگیری سیگنال های دشمن دارد که این امر در حالت کاملا خودکار می باشد و می تواند به صورت خودکار تهدید ها را اولویت بندی کند و در روش دیگر خلبان می تواند به اختیار خود اهداف را انتخاب کند .سیستم شناسایی دوست یا دشمن ( IFF ) در WZ-10 به طور ویژه ای طراحی شده تا در محیط هایی که تراکم دوست یا دشمن زیاد است بتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد .



الکترو اپتیک


یکی از دو سیستم کنترل آتش اولیه ( FCS ) و الکترو اپتیکال  ( optronics ) از تلفیق سیستم های قبلی ساخته شدند که ساخت فرانسه و اسرائیل بودند و در گذشته مورد استفاده قرار گرفتند ولی این استفاده شامل سخت افزار بود و نرم افزار آن به صورت بومی در چین تولید شد . سیستم " FCS optronics " توسط کارخانه 218 متعلق به صنایع شمالی چین ساخته شد و این کارخانه بسیار کوچک و ناشناخته بود . این شرکت همچنین یکی از سازندگان موشک HJ-10 به سرپرستی دکتر لی بود .  در مجموع چهار مدل از " FCS optronics " ساخته شد که در معرض دید عموم قرار گرفت که هر چهار نمونه در قسمت هایی با هم اشتراک داشتند که شامل : دوربین تلویزیونی برای دید در روز ، دوربین دید در شب و دوربین تصویر برداری مادون قرمز می باشد . تنها تفاوت در این مدل ها سیستم هدف گیری لیزری آن ها بود . سیستم اولیه و قدیمی تر این مدل ها که ارزانترین هم بود دارای سیستم هدف گیری لیزری آن توان پرتاب موشک HJ-8  را داشت . مدل های قادر بودند تا موشک های HJ-9 را شلیک کنند و آخرین نسخه توانایی شلیک موشک های هدایت نیمه فعال لیزری مانند HJ-9A و HJ-10 را دارد .





کلاه هدف قرار دادن و دید در شب


علاوه بر سیستم " FCS optronics " در این هلی کوپتر به صورت استاندارد از کلاه ( HMS ) استفاده شده است که توسط موسسه تحقیقات 613 ساخته شد . از این کلاه پیش تر در هلی کوپتر WZ-9 استفاده گردید . این کلاه به طور کامل با FCS یکپارچه شده است و برای اولین بار در پنجمین دوره نمایشگاه هوایی  Zhuhai به نمایش در آمد . همچنین با این کلاه خلبان می تواند موشک های هوا به هوا و هوا به زمین را کنترل کند . علاوه بر این نمایشگرهایی بر روی این کلاه نصب شده که شبیه به نمایشگر های کلاه خلبان در AH-64 آپاچی می باشد .



رادار


با وجود طرح اصلی ، رادار موج میلی متری ( MMW ) کنترل آتش ( FCR ) به صورت استاندارد بر روی WZ-10 نصب نشد چرا که در موعد مقرر اماده تحویل نشد . نیاز مبرم به WZ-10 باعث شد تا نمونه های اولیه این هلی کوپتر بدون رادار باشند .این رادار توسط کارخانجات الکترونیک شمالی چین ساخته شد .این رادار کاملا به صورت جامد و تمام دیجیتالی می باشد و دارای وزن 69.5 کیلو گرم است که نیمی از آن شبیه به رادار های شوروی سابق هست . در مقایسه با رادار های "  Arabelet / FH-101 MMW FCR  " و " Khinzhal MMW FCR  " که به ترتیب در هلی کوپتر های " Kamov-50N " و " MI-28N " استفاده شده اند و دارای وزنی حدود 150 کیلو گرم و دارای دو آنتن می باشند ، در نمونه چینی همانند رادار " AN/APG-78 " استفاده شده در " AH-64D " از یک آنتن استفاده شد که این رادار به نام " YH " لقب گرفت که شامل :  گیرنده هشدار رادار ( RWR ) ، گیرنده هشدار لیزری ( LWR ) ، اقدامات پشتیبانی الکترونیکی ( ESM ) و اقدامات الکترونیکی ( ECM ) می باشد .


کاکپیت


در این هلی کوپتر که خلبانان به صورت پشت سر هم می نشینند ، جایگاه افسر تسلیحات در جلو و خلبان در کابین عقب می باشد . هر دو خلبان می توانند این هلی کوپتر را هدایت کنند اما چون خلبان ( کابین عقب ) رهبر تیم است کار ها به فرمان او انجام میگیرد و می تواند دسترسی افسر تسلیحات را به هدایت هلی کوپتر قطع نماید .  برای حفاظت از جان خلبانان در دو طرف کاکپیت از زره های کامپوزیتی استفاده شده است و مخزن سوخت و موتور در قسمت میانی بدنه قرار دارند . شیشه به کار رفته در کاکپیت ها توانایی مقاومت در برابر گلوله ها و ترکش های ناشی از انفجار، کالیبر 50 را دارد .



موتور


برای پیشران WZ-10 تصمیم بر این شد تا از موتور های توربو شفت استفاده شود که سه مدل موتور برای آن پیشنهاد شد که اولین مدل ، موتور VK-2500 ( کلیموف ، استفاده شده در MI-17 هایی که به چین فروخته شده بود ) و دومین مدل ، موتور " PT6C-67C " ( ساخت شرکت پرات اند ویتنی ) و سومین مدل  ، موتور " Sich TV3-117 " ( مورد استفاده در Mi-28 های اوکراین ) بود . همچنین شایعاتی مبنی بر این که موتور اروپایی " MTR390 " ( پیشران هلی کوپتر تایگر ) نیز جزء این لیست بود . اما به طور حتم با تاخیر در ساخت موتور بومی ، در نمونه آزمایش و پیش تولید از موتور خارجی استفاده شد .  موتور بومی که برای WZ-10 ساخته شد به نام " WZ-9 " شناخته می شود که توسط موسسه تحقیقات 602 و با کمک روسیه و اوکراین ساخته شد . این ادعا که " WZ-9 " نمونه چینی موتور " MTR390 " می باشد ، نادرست است چرا که موتور های ( VK-2500 ،  TV3-117  ،  PT6 ) همه به عنوان نسل سوم موتورهای توربوشفت هستند در حالی که ( MTR390 ) از نسل چهارم موتور های توربوشفت می باشد . WZ-9  بیش از پنج مرحله تست را برای نصب برروی WZ-10 طی کرد . همچنین این موتور دارای کمترین هزینه عملیاتی می باشد چرا که به صورت صد در صد بومی در چین ساخته شده است .





تصویر

موتور VK-2500


تصویر

موتور TV3-117


تصویر

موتور PT6


تصویر

موتور MTR390





مشخصات موتور



قدرت : 1000 کیلو وات


مصرف سوخت : 0.311 کیلو گرم بر کیلو وات ساعت


دمای ورودی : 1355 درجه سانتی گراد


نسبت قدرت به وزن : 5.4


یکی دیگر از موتور های در نظر گرفته شده برای این هلی کوپتر موتور توربوشفت " WZ16 " می باشد که توسط چین و " Turbomeca " توسعه یافته ایت که دارای قدرت 1500 کیلو وات می باشد و قرار است علاوه بر  WZ-10 بر روی Z-15 نیز نصب گردد .



روتور


روتور اصلی در ناحیه میانی بدنه نصب شده است و شامل پنج پره می باشد . تیغه های روتور اصلی از نوع  95KT می باشند که از جنس کامپوزیت است که به دلیل کارکرد خوب به طور گسترده در هلی کوپتر های بعدی مورد استفاده قرار می گیرد . از مزایاهای موتور می توان به مقاومت بالا در مقابل آسیب ها ، داشتن پایین ترین سطح ارتعاش در سرعت های بالا و در کلاس خود ، تعمیر و نگهداری آسان ، قدرت مانور بسیار عالی و ثبات اشاره کرد . همچنین علاوه بر مواد کامپوزیت ، چهار لایه آلیاژ تیتانیوم بر روی لبه ی هر تیغه وجو دارد . بر اساس عملکرد خوب روتور دم در هلی کوپتر های Z-9 و HC120 ، چینی ها تصمیم گرفتند تا روتور دم را از طبق پیکر بندی fenestron استفاده شده در هلی کوپتر های نام برده طراحی کنند . چهار تیغه روتور دم شباهت بسیاری با تیغه روتور های دم آپاچی دارند و در این مدل همانند آپاچی روتور ها دارای فاصله مساوی نیستند که هدف از این کار کاهش سر و صدا می باشد .



تسلیحات


با توجه به طراحی WZ-10 ، این هلی کوپتر می تواند طیف گسترده ای از تسلیحات را با خود حمل کند که با استفاده از استاندارد چینی  GJV289A ، قادر است تا از سلاح های ساخت اتحاد جماهیر شوروی و غرب بهره ببرد . سلاح های هجومی شامل مسلسل ،  راکت ها و موشک می باشد . باله هایی که دو طرف هلی کوپتر وجو دارند ، هرکدام دارای دو جایگاه می باشند که هر جایگاه توانایی حمل 4 موشک و در مجموع 16 موشک را دارند .



تصویر



توپ و مسلسل


در قسمت دماغه هلی کوپتر یک مسلسل ( به احتمال زیاد 30 میلی متری ) نصب شده است که می توان از ان بر ضد اهداف هوایی و زمینی استفاده کرد . همچنین خلبان می تواند با کلاه خود نشانه گیری و با این مسلسل شلیک کند . علاوه بر این در کنار برجک مسلسل می توان از نارنجک انداز خودکار نیز استفاده کرد . برای اولین بار از یک مسلسل 23 میلی متری ساخت چین در WZ-10 ه کار گرفته شد که توانایی پوشش 130 درجه را داشت . بزرگترین کالیبر مسلسلی که برای این هلی کوپتر در نظر گرفته شده است مسلسل 2A72 روسی می باشد که توسط چین توسعه داده شد . یکی از قدرتمند ترین " autocannon " های نصب شده بر روی WZ-10 می توان به نمونه چینی " M242 Bushmaster " که معکوس شده  ، اشاره نمود که برای استفاده تصویب گردید .












تصویر

تصویر

مسلسل 2A72


تصویر

مسلسل M242 Bushmaster




موشک های هدایت شونده  و غیر هدایت شونده


موشک های هوا به سطح استفاده شده در WZ-10  عبارتند از : HJ-8 ، HJ-9 و HJ-10 که موشک ضد تانک استHJ-10  مشابه موشک AGM-114 هلفایر می باشد که علاوه بر قابلیت ضد تانک بودن ، موشک ضد بالگرد نیز می باشد . در ضمن نام رسمی موشک HJ-10 ، موشک ADK10  است . موشک اصلی هوا به هوا در این هلی کوپتر ، " TY-90 " می باشد که یک موشک هوا به هوا مخصوص هلی کوپتر ها و برای جنگ های هوایی است . سازنده TY-90 ادعا کرده است که این موشک نسبت به موشک های " MANPAD  " دارای کشندگی بیشتری است . همچنین می توان موشک های MANPAD را به همراه موشک های سری QW بر روی آن نصب کرد . در صورت استفاده از TY-90 و MANPAD با هم ، به تعداد چهار عدد از آنها اتفاده می شود که در صورت استفاده از موشک های هوا به هوای بزرگتر نظیر PL-9 و AIM-9 این رقم به 2 عدد کاهش می یابد .WZ-10 را می توان با طیف گسترده ای از موشک های غیر هدایت شونده اعم از 20 میلی متر تا 130 میلی متر مسلح کرد . بزرگترین راکتی که تا کنون آزمایش شده یک نوع از راکت 130 میلی متر است . اغلب از محدوده راکت های 57  تا 90 میلی متری و در مجموع از 4 غلاف استفاده می کنند .



تصویر


موشک HJ-10



چرخ های فرود


برای حفاظت از هلی کوپتر و خلبانان در حوادث و فرود از دو چرخ ثابت در کنار بدنه و یک چرخ ثابت دیگر در زیر دم وجود دارد .




مشخصات



خدمه : 2 نفر


طول : 14.15 متر


طول روتور : 13 متر


ارتفاع : 3.85


وزن خالی : 5540 کیلوگرم


وزن بارگذاری شده : 7،000 کیلوگرم


بار مفید : 1500 کیلو گرم


حداکثر وزن برخاست : 7000 کیلو گرم


پیشرانه : دو دستگاه موتور توربوشفت WZ-9 با قدرت ( 1340 اسب بخار )



عملکرد



حداکثر سرعت: 300 کیلومتر / ساعت


سرعت کروز: 270 کیلومتر / ساعت


سقف پرواز: 6400 متر


نرخ صعود: بیش از 12 متر / ثانیه




تسلیحات



تفنگ : یک autocannon 23 یا 30 میلی متری بر روی دماغه و یک نارنجک انداز خودکار 40 میلی متری


راکت ها : راکت های 57 و 90 میلیمتری در غلاف راکت های غیر هدایت شونده



موشک



8 فروند موشک HJ-10


8 فروند موشک  HJ-9


8 فروند موشک  HJ-8


8 فروند موشک هوا به هوای TY-90


4فروند موشک های هوا به هوای PL-5، PL-7 و PL-9




اویونیک



رادار کنترل اتش YH


غلاف ناوبری آسمان آبی


غلاف شناسایی KZ900


کلاه هدف گیری و دید در شب


مجموعه جنگ الکترونیک  YH-96




هليكوپتر تهاجمي Z-10 كه با نامهاي Zhisheng-10 و Zhi-10 هم شناخته ميشود توسط گروه صنايع هوائي Changhe CAIG- و انستيتوي تحقيق و توسعه هليكوپتري چين ( CHRDI) كه هر دو در Jingdezhen از استان Jiangxi مستقر هستند توسعه داده شده است. ماموريت اوليه اي كه براي اين هليكوپتر در نظر گرفته شده ماموريت ضد زره و بازدارندگي در ميدان نبرد و ماموريت ثانويه آن درگيري در نبردهاي هوا به هواست. بر پايه برخي گزارشات كليه 6 تا 8 فروند پيش نمونه آزمايشي Z-10  تا سال 2003 ساخته شدند و اولين پرواز آن در 29 آوريل 2003 صورت پذيرفت. Z-10 در حال حاظر تحت آزمايشهاي سخت پروازي قبل از اتمام كامل طراحي و تاييد توليد آن قرار دارد. انتظار ميرود كه اين هليكوپتر تهاجمي در خلال سالهاي 2009 - 2008 به خدمت ارتش چين درايد. گمان بر اين است كه Z-10 در همان كلاس Agusta A-129 روي والك ساخت آفريقاي جنوبي و هليكوپتر تهاجمي Tiger ساخت آلمان باشد.

توسعه يك هليكوپتر مختص عمليات تهاجمي در ميانه هاي دهه 1990 در Changhe و CHRDI آغاز گرديد. كارخانه هليكوپتر سازي ديگر چين،‌ شركت ساخت هواپيمائي هاربين (HAMC) امكان دارد كه درگير طراحي هليكوپتر شده باشد. كمپاني مادر AVIC II,  Chenghe , با شركاي اروپائي بر روي "سيستم ديناميك هليكوپتر" مشتركي كه قابل استفاده بر روي هر دو نمونه هليكوپتر متوسط پيشنهادي و تهاجمي ميباشد كار ميكند. اگرچه چين هيچ علائمي دال بر كمك خواستن درباره سيستم عملياتي هليكوپتر تهاجمي به بيرون بروز نداده كه اين ميتواند به خاطر دلائل امنيتي باشد.



عكسهاي منتشر شده در اينترنت نشان ميدهند كه هليكوپتر تهاجمي Z-10 داراي يك طرح بندي متداول از يك هليكوپتر تهاجمي با نحوه قرارگيري خلبان و مسئول تسليحات پشت سرهم و كاكپيت پله اي است. پروانه اصلي Z-10  داراي 5 تيغه  و پروانه دم داراي 4 تيغه هستند و دو موتور Z-10  درست پشت كاكپيت مستقر شده اند. در طراحي بدنه Z-10  توجه خاصي به تقليل سطح مقطع راداري(RCS) شده است، همچنين Z-10 داراي ارابه هاي فرود ثابت مباشد. احتمال ميرود كه Z-10 مجهز به سيستم كنترل پرواز با سيم (FBW) و كاكپيت مدرن با نمايشگرهاي چندگانه (MFD) باشد و همچنين خدمه مجهز به سايت هلمت (HMS) براي نمايش سر- بالاي كنترل تسليحات و اطلاعات پرواز بشوند.

در قسمت دماغه Z-10 مجموعه اي متشكل از سنسورهاي تلويزيوني و ديد جلوي مادون قرمز (FLIR) قرار دارد. همچنين مجموعه جنگ الكترونيك Z-10  متشكل از دريافت كننده هشدار رادار (RWR) ، دريافت كننده هشدار ليزر ، jammer مادون قرمز و چف و اهداف كاذب حرارتي flare ميباشند. تسليحات نصب شده بر روي Z-10  شامل توپ cannon مستقر در ريز دماغه ميباشد،‌ 2 بال كوتاه Z-10  قابليت نصب 4 مقر سلاح بيروني را براي آن فراهم آورده است،‌ چين هم اكنون در حال توسعه موشك هدايت شونده ضد تانك HJ-10 ميباشد كه گفته ميشود قابل قياس با موشكهاي امريكائي AGM-114  موسوم به هلفاير (Hellfire) است به علاوه قابليت حمل موشكهاي هوا به هواي TY-90 و لانچر راكتهاي غير هدايت شونده را نيز دارا ميباشد.

نيروي محركه Z-10  توسط دو دستگاه موتور توربوشفتPratt & Whitney كانادا / PT6C-67C / با قابليت كنترل تمام ديجيتال تامين ميگردد و حداكثر قدرت هريك از موتورها 1,142kw ميباشد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما ایران در چه زمینه نظامی پیشرفت بیشتری داشته است؟




    آیا از سرعت لود سایت راضی هستید؟


    آمار سایت
  • کل مطالب : 135
  • کل نظرات : 11
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 51
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 120
  • باردید دیروز : 92
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 1,277
  • بازدید سال : 10,499
  • بازدید کلی : 709,360
  • جستجو...
    تبلیغات متنی
     تبلیغات متنی جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
     تبلیغات متنیجهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
     تبلیغات متنیجهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
    دانلود تولبار ما